Порядок внесення змін до паспорта при перейменуванні вулиці
Упродовж останнього часу було перейменовано чимало вулиць. У багатьох жителів населених пунктів цей факт викликав занепокоєння, що їм робити в цій ситуації? Чи необхідно в обов’язковому порядку змінювати «прописку» в паспорті, за яких умов доведеться вносити зміни в документи на житло?
Зміна назви вулиці не є зміною місця проживання, тому чинним законодавством не передбачено обов’язку змінювати «штамп» у паспорті у зв’язку зі зміною назви вулиці. Перереєстрація місця проживання особи може відбуватися під час заміни паспорта, вклеювання нових фотокарток, зміни прізвища тощо, тобто коли в особи виникає потреба.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» від 10.12.2015 р. № 888-VIII повноваження у сфері реєстрації місця проживання/перебування та зняття з реєстрації місця проживання фізичних осіб з 04 квітня 2016 року делеговані утвореним органам реєстрації (об’єднані територіальні громади, виконавчі органи сільських, селищних або міських рад, сільським головам (у випадку, коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено).
Реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання/перебування на сьогодні здійснюється відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 207.
Статтею 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» визначено, що у разі прийняття рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої на підставі відповідних актів вносяться зміни до реєстру територіальної громади, із збереженням попередніх даних, із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку. Зазначені відомості за бажанням особи вносяться до документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування. Такі відомості вносяться безоплатно.
Крім того, орган реєстрації у разі виявлення в реєстрі територіальних громад помилкових відомостей про особу повідомляє її про це у тридцятиденний строк з дня виявлення таких відомостей, а також звертається до особи з проханням надати достовірні відомості для внесення змін до відповідного реєстру та/або документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування. Орган реєстрації передає відповідну інформацію в установленому Кабінетом Міністрів України порядку для внесення змін до Єдиного державного демографічного реєстру.
Таким чином, законодавством не передбачена необхідність внесення змін до документа про право власності на нерухоме майно (свідоцтво про право власності, свідоцтво про право на спадщину, договір купівлі-продажу, дарування тощо) у зв’язку з перейменуванням вулиці, на якій розміщена нерухомість документи залишаються чинними й ніхто не має права вимагати їх заміни. Стаття 19 Конституції України гарантує, що ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством, але за власною ініціативою або у разі потреби (купівлі-продажу, дарування тощо) власник майна, стосовно якого відбулися зміни в назві вулиці, має право звернутися до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно із заявою про внесення змін. Під час продажу або іншого відчуження нерухомого майна, ці документи будуть замінюватися за загальною процедурою.
Згідно з Порядком оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 р. № 302, за фактом реєстрації місця проживання або місця перебування особи, яка проживає в Україні, територіальним підрозділом ДМС з використанням засобів відомчої інформаційної системи здійснюється внесення інформації про реєстрацію місця проживання або місця перебування особи до безконтактного електронного носія, який імплантовано у паспорт. Така інформація зберігається на безконтактному електронному носії, який імплантовано у паспорт, у хронологічному порядку. Інформація про реєстрацію місця проживання або місця перебування особи не зазначається в зоні візуальної перевірки паспорта, а лише вноситься до безконтактного електронного носія, який імплантовано у паспорт.
А також нагадуємо, що за безоплатною правовою допомогою можна звертатися до відділу «Каланчацьке бюро правової допомоги» Голопристанського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Херсонській області, який знаходиться за адресою: смт Каланчак, вул. Херсонська (Леніна), 9 (1-й поверх), тел.: (05530)3-15-03 або за скайп зв’язком: Каланчацьке бюро правової допомоги (kalanchatske@legalaid.ks.ua)