Право споживача при купівлі пального на автозаправних станціях
У сучасному світі важко собі уявити життя без транспорту, ну а транспорт – без палива. Паливо – такий же товар, як і будь-який інший продукт. І споживачі пального мають такі ж права, як і відвідувачі магазинів. Як реалізувати своє право на якісне пальне? Ось декілька важливих порад.
Якісне пальне – це пальне, що відповідає українським або європейським стандартам якості. На кожній автозаправній станції (далі – АЗС) споживач має право вимагати на пальне паспорт якості і декларацію про відповідність.
Як правильно вибрати бензин, адже навіть найдосвідченіший водій не може визначити якість пального ні за кольором, ні за запахом. Це стане ясно через кілька кілометрів поїздки.
На заправці оператор зобов’язаний завжди видавати касовий чек, зберігайте його до наступної заправки.
Невидача чека або питання про його необхідність, повинні насторожити вас. Краще відмовитися від отримання таких послуг.
Якщо, на вашу думку заправлене пальне не відповідає заявленим в паспорті якості параметрам, ви можете:
– звернутися до керівництва компанії, або зателефонувати на “гарячу лінію” компанії.
Претензії до якості пального потрібно обґрунтувати. Не варто судити про якість пального по запаху або кольору без відповідних лабораторних досліджень.
Якщо є підозра недоливу пального – вимагайте контрольного проливу колонки. Колонка зупиняється, перевіряється той заправний пістолет, щодо якого є претензія. Пролив здійснюється у присутності начальника АЗС або іншої уповноваженої особи. Далі за допомогою еталонного мірника у вашій присутності роблять контрольний пролив. У разі виявлення недоливу, відшкодовуються збитки споживачу і припиняється подальше використання цієї колонки до проведення ремонту.
Зауваживаємо, якщо права споживача порушено, а господарюючий суб’єкт відмовляється задовольнити висунуті вимоги, то він може звернутися до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи, які здійснюють державний контроль за дотриманням законодавства України про захист прав споживачів у центральних і місцевих органах виконавчої влади та суб’єктами господарської діяльності, забезпечують державну політику щодо захисту прав споживачів. У Херсонській області таким органом є Головне управління Держпродспоживслужби в Херсонській області (вул. Перекопська, 17, м. Херсон).
Споживач може звернутися із скаргою безпосередньо або направивши її поштою, виклавши суть справи та додавши копії підтверджуючих документів. Після розгляду скарги споживача органом у сфері захисту прав споживачів проводиться перевірка обставин справи і, у разі їх підтвердження, порушники притягуються до відповідальності. Крім того, свої права споживачі можуть захистити і в судовому порядку. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної шкоди. У цьому випадку споживачі за своїм вибором подають позови до суду за місцем свого проживання або за місцезнаходження відповідача. При розгляді спірних питань у судовому порядку споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.
На завершення хотілося б ще раз зауважити, що знання споживачами своїх прав при придбанні нафтопродуктів (пального) дозволить уникнути непорозумінь з суб’єктами господарювання, не втратити свої кошти, а також зберегти час і нерви.