Основні причини настання дорожньо-транспортних пригод на автомобільних дорогах
Не проходить і доби, щоб засоби масової інформації не повідомляли про пригоди на автомобільних дорогах країни. У ДТП продовжують гинути водії транспортних засобів та пасажири. Кількість дорожньо-транспортних пригод (ДТП) в нашій країні, що мають смертельні наслідки, вчетверо більше ніж в країнах Європейського Союзу. За статистичними даними минулого року побільшало аварій і смертей на українських дорогах. За 2020 рік в Україні трапилося 168 107 ДТП. З них 26 140 ДТП – з травмованими, у яких загинула 3541 людина. Порівняно з 2019 роком ДТП збільшилося на 8 тисяч. За логікою ця статистика мала б бути іншою. Адже 2020 рік - особливий рік: через пандемію коронавірусу COVID - 19 та зменшення активності населення чимало людей працювали з дому та не їздили на роботу. Основна причина виникнення аварій є порушення водіями, пассажирами, велосипедистами, пешеходами правил дорожнього руху. Працівники автотранспортних підприємств порушують правила технічної експлуатації транспортних засобів в результаті чого стається близько 60% ДТП. Основні порушення водіїв:
- керування транспортом у стані алкогольного сп’яніння;
- недотримання черговості проїзду, перехресть, дистанції;
- перевищення швидкості;
- порушення правил обгону і виїзду на зустрічну смугу;
- експлуатація технічно несправних транспортних засобів.
У 2020 році в ТОВ «Таврида Плюс», з інженером з організації, експлуатації та ремонту машинно - трактороного парку, стався нещасний випадок під час дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) в результаті якої потерпілий водій, під час виконання своїх посадових обов’язків, отримав тілесні ушкодження, а транспорт підприємства був механічно пошкоджений. За фактом скоєного ДТП Каланчацьким відділенням поліції НВП ГУНП України в Херсонській області було порушено кримінальне провадження та згідно постанови Каланчацького районного суду Херсонської області по справі було встановлено, що в діях водія підприємства вбачаються ознаки адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 124 КУп АП - порушення водіями правил дорожнього руху.
Нещасні випадки які стаються під час ДТП мають, як ми бачимо безліч причин і їх усунення потребує вивчення факторів, що мають на них найбільший вплив. Нормальна тривалість робочого часу водіїв не повинна перевищувати 40 годин на тиждень. Якщо не може бути додержана встановлена тривалість робочого часу, допускається запровадження підсумованого обліку робочого часу. В такому разі тривалість робочого дня не може перевищувати 10 годин.
На кожному автотранспортному підприємстві, незалежно від форм власності й господарювання керівники підприємств повинні обов’язково проводити:
- стажування новоприйнятих працівників
вступні і первинні інструктажі при прийомі на роботу та повторні інструктажі з водіями автотранспортних засобів (1 раз в 3 місяця);
- щоденні перед рейсові технічні огляди транспортних засобів;
-щоденні медичні огляди водіїв.
Щорічно відповідальна особа з питань охорони праці розробляє тематичний план, програму навчання та постійно діюча комісія з охорони праці проводить перевірку знань водіїв автотранспортних засобів. Роботодавець за рахунок власних коштів повинен забезпечити організацію проведення медичних оглядів. Працівники транспортних засобів повинні проходити попередні (періодичні) медогляди ( наркологічний огляд відповідно до постанови КМУ від 06.11.97 р.№1238 ”Про обов’язків профілактичний наркологічний огляд і порядок проведення” (із змінами), психіатричний огляд відповідно до “Порядку обов’язків попередніх та періодичних психіатричних оглядів” затвердженого постановою КМУ від 27.09.2000 р. №1465 (із змінами). Відповідно до Постанови КМУ від 10.10.2012року №924 про внесення змін щодо «Переліку медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи, яка провадить цю діяльність, або оточуючих» водії транспортних засобів, у тому числі категорії А1, А, В1, В, ВЕ, С1, С, С1Е, СЕ проходять 1 раз на два роки наркологічний та психіатричний огляд. Інваліди всіх категорій для визначення медичних психіатричних протипоказань для керування транспортними засобами проходять огляд у медико-соціальних експертних комісіях.
За результатами медоглядів комісія оформляє заключний акт. Контроль за організацією проведення медоглядів покладається на головне управління Держпраці в Херсонській області, а за якістю проведення медоглядів – на органи охорони здоров'я та спеціалізовані ЛПЗ , які мають право встановлювати діагноз щодо професійних захворювань.
Страховий експерт з охорони праці
Скадовського відділення управління
виконавчої дирекції Фонду соціального
страхування України в Херсонській області
Хандусь Л.Т.